Oswaldo Guayasamín nas salas de aula brasileiras
desenvolvendo uma abordagem local crítica em estudos jurídicos internacionais
DOI:
https://doi.org/10.21530/ci.v18n1.2023.1329Keywords:
Oswaldo Guayasamín, Arts and international legal studies, critical pedagogy, aesthetic and local turn, Latin America and International RelationsAbstract
Artes podem ser adotadas na educação com propósitos instrumentais (desenvolver habilidades,
ilustrar fatos, conceitos ou teorias). Essa escolha pedagógica também pode transformar
capacidades individuais e coletivas. Baseado em análise documental, observação participante
e revisão de literatura, este artigo discute o uso de obras do pintor latino-americano Oswaldo
Guayasamín para ensinar direito internacional em uma universidade brasileira. Embora os
participantes tivessem diferenças de idade, educação e origens, eles repertórios culturais e
políticos compartilhados sustentaram interpretações críticas do direito internacional pelas
obras de arte. Sugere-se que um entrelaçamento consciente de artes e memórias locais
pode promover uma educação crítica das relações internacionais.
Downloads
![](https://cartainternacional.abri.org.br/public/journals/2/submission_1329_1186_coverImage_pt_BR.jpg)
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Prof. Dr. Arthur Capella, Leticia Maria de Albuquerque Stefanini, Maria Victória Pereira Vilela, Beatriz de Brito Pontes
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (post it to an institutional repository or publish it in a book, for example), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.