Oswaldo Guayasamín in Brazilian Classrooms

Developing a Critical Local Approach in International Legal Studies

Autores

DOI:

https://doi.org/10.21530/ci.v18n1.2023.1329

Palavras-chave:

Oswaldo Guayasamín, Artes e estudos jurídicos internacionais, pedagogia crítica, virada estética e local, América Latina e Relações Internacionais

Resumo

Arts can be adopted in education with instrumental purposes (developing skills, illustrating facts, concepts, or theories). This pedagogical choice can also transform individual and collective capabilities. Based on document analysis, participant observation and literature review, this article discusses the use of artworks of Latin American painter Oswaldo Guayasamín to teach international law at a Brazilian University. Although participants had differences in age, education, and geographical origins, they shared cultural and political repertoires which supported critical interpretations of international law through artworks. This suggests that a conscious intertwinement of Arts and local memories can promote a critical education of international relations.

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Biografia do Autor

Prof. Dr. Arthur Capella, Instituto de Relações Internacionais da Universidade de São Paulo

Professor Doutor em Tempo Integral do IRI/USP. Doutor em Direito Internacional pela Faculdade de Direito da Universidade de São Paulo (FD/USP). Bacharel em Direito pela FD/USP e em Filosofia pela Faculdade de Filosofia da Universidade de São Paulo (FFLCH/USP).

Leticia Maria de Albuquerque Stefanini, Universidade de São Paulo - Instituto de Relações Internacionais

Estudante de graduação no IRI/USP.

Maria Victória Pereira Vilela, Instituto de Relações Internacionais da Universidade de São Paulo

Estudante de Graduação no IRI/USP.

Beatriz de Brito Pontes, Universidade de São Paulo - Instituto de Relações Internacionais

Estudante de Graduação no IRI/USP.

Publicado

2023-06-18

Como Citar

Capella Giannattasio, A. R., de Albuquerque Stefanini, L. M., Pereira Vilela, M. V., & de Brito Pontes, B. (2023). Oswaldo Guayasamín in Brazilian Classrooms: Developing a Critical Local Approach in International Legal Studies. Carta Internacional, 18(1), e1329. https://doi.org/10.21530/ci.v18n1.2023.1329