Teaching History of International Relations in Brazil. Prospects and absences

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21530/ci.v17n2.2022.1243

Abstract

The current article presents a reflection about teaching History of International Relations
to undergraduate courses of International Relations in Brazil through the analysis of
Teaching Learning Plans collected between 2015 and 2018. In examining these Plans’
contents, particularly their themes, bibliography and professors’ profiles, we hope to offer
a contribution to the improvement of teaching in higher education, to the development
of new research agendas in the area, and to the relativization of ethnocentrism or gender
bias, for instance, in didactic-pedagogical planning.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alexandre Moreli, Universidade de São Paulo

Professor de História das Relações Internacionais do Instituto de Relações Internacionais da Universidade de São Paulo, membro do Centro de Inteligência Artificial da USP, coordenador do Lab-Mundi (Laboratório de Estudos sobre o Brasil e o Sistema Mundial/USP) e da Área Temática "História das Relações Internacionais e da Política Externa" da Associação Brasileira de Relações Internacionais.

Liliana Liliana Ramalho Froio, Universidade Federal da Paraíba

Professora Adjunta do Departamento de Relações Internacionais da Universidade Federal da Paraíba. Pesquisadora do Núcleo de Estudos de Política Comparada e Relações Internacionais da UFPE. Professora do Programa de Pós-Graduação em Ciência Política e Relações Internacionais da UFPB. Temas de interesse: atuação internacional de governos subnacionais (paradiplomacia), história das relações internacionais, história da politica exterior do Brasil, cultura nas relações internacionais

Luah Tomas, York University

Doutoranda em História, York University (Canadá). Mestre em RI pelo IRI-USP e graduada em RI pela American University (EUA).

Igor Palma Barbosa, Universidade Federal da Bahia

Doutorando em Relações Internacionais pela Universidade Federal da Bahia, Mestre em Ciência Política e Relações Internacionais pela Universidade Federal da Paraíba e Bacharel em Relações Internacionais pela mesma instituição. Membro do Grupo de Pesquisa sobre Fome e Relações Internacionais e da Rede de Estudos Agroalimentares Internacionais.

Published

2022-08-28

How to Cite

Moreli, A., Liliana Ramalho Froio, L., Tomas, L., & Palma Barbosa, I. (2022). Teaching History of International Relations in Brazil. Prospects and absences. Carta Internacional, 17(2), e1243. https://doi.org/10.21530/ci.v17n2.2022.1243