The confluence between local and aesthetic turns in peace studies

a heterodox approach for peacebuilding

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21530/ci.v16n1.2021.1095

Abstract

This article positions itself at the intersection between the local and aesthetic turns in Peace Studies, seeking to examine how art can contribute to transform the dynamics of violent conflicts by encouraging local people and communities to reflect critically on the structural and cultural factors that restrict their possibilities of life. The discussion is
illustrated through performances influenced by the theater of the oppressed carried out by Rafiki Theatre and Badilika Theatre in areas of violent conflicts in the African continent, seeking to highlight, finally, some critical aspects related to the possibilities and limitations of the interaction between art and peacebuilding.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gilberto Carvalho Oliveira, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Doutor em Relações Internacionais (Universidade de Coimbra, Portugal). Professor-Adjunto da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ).

Luan Nascimento Silva, Universidade Estadual da Paraíba (UEPB)

Mestrando no Programa de Pós-Graduação em Relações Internacionais da Universidade Estadual da Paraíba (PPGRI/UEPB), Bacharel em Relações Internacionais pela mesma universidade.

Paulo Roberto Loyolla Kuhlmann, Universidade Estadual da Paraíba (UEPB)

Doutor em Ciência Política na USP, Coordenador do Programa de Pós-graduação em Relações Internacionais da UEPB, Coordenador do Projeto Universidade em Ação e do Grupo de Estudos de Paz e Segurança Mundial. Palhaço social.

Published

2021-04-29

How to Cite

Oliveira, G. C., Nascimento Silva, L., & Loyolla Kuhlmann, P. R. (2021). The confluence between local and aesthetic turns in peace studies: a heterodox approach for peacebuilding. Carta Internacional, 16(1), e1095. https://doi.org/10.21530/ci.v16n1.2021.1095