The politicization of (im)migration in South America

innovative responses and the weakness of legal frameworks regulating mobility

Autores

DOI:

https://doi.org/10.21530/ci.v18n3.2023.1376

Palavras-chave:

Migration Policy, South America, Politicization

Resumo

This article discusses, based in a literature review and the norms produced by South American countries, how, despite the discourse of being a welcoming destination for immigrants, the region is characterized by institutional xenophobia, difficulty for migrants to access rights, profusion of “ad hoc” instruments for certain mobilities, and difficulty in building integrated regional responses. This process highlights the politicization of the arrival of certain nationalities. In methodological terms, the article uses a reflexive process based on bibliographic and documentary analysis that focuses essentially on the contemporary situation (post-1990), preceded by a brief historical contextualization.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Biografia do Autor

Jorge Macaísta Malheiros, Universidade de Lisboa

Malheiros é Doutorado em Geografia Humana pela Universidade de Lisboa. Obteve o grau de mestre em Geografia Humana e Planeamento Regional e Local e de licenciado pela Universidade de Lisboa. É atualmente Professor Associado do Instituto de Geografia e Ordenamento do Território da Universidade de Lisboa. Atualmente é membro da Coordenação do Grupo de Investigação ZOE (Dinâmicas e Políticas Urbanas e Regionais) do centro de estudos geográficos. É membro do Conselho Científico do Instituto de Geografia e Ordenamento do Território da Universidade de Lisboa. Desenvolve investigação nas áreas dos estudos sociais urbanos e das migrações internacionais, com destaque para a integração dos imigrantes, as dinâmicas demográficas, as relações de género, os problemas da habitação e da segregação e as relações fronteiriças e transnacionais. Publicou diversos trabalhos em Portugal e no estrangeiro e participou e coordenou projectos no domínio das migrações, da integração, da exclusão social e da habitação. Foi Presidente da Associação Portuguesa de Geógrafos (2002 e 2004) e é atualmente membro do comité editorial do IMISCOE-Amsterdam University Press/Springer (Migration), correspondente português do SOPEMI¿OCDE e Vice-Presidente da Associação Portuguesa de Demografia (2013-presente).

Publicado

2024-06-29

Como Citar

Jarochinski Silva, J. C., & Macaísta Malheiros, J. (2024). The politicization of (im)migration in South America: innovative responses and the weakness of legal frameworks regulating mobility. Carta Internacional, 18(3), e1376. https://doi.org/10.21530/ci.v18n3.2023.1376